Carnival passagiers blijven gefrustreerd ondanks wijzigingen in loyaliteits programma

Image

De recente aanpassingen aan het aankomende Carnival Rewards-programma hebben weinig gedaan om de onrust onder trouwe reizigers weg te nemen. Ondanks een aankondiging vorige week waarin Carnival probeerde bezorgdheden weg te nemen, blijven veel cruisers hun teleurstelling uiten op sociale media en reisfora.

Het nieuwe Carnival Rewards-programma, dat in juni 2026 het langlopende Very Important Fun Person (VIFP) Club zal vervangen, zorgt al sinds de eerste bekendmaking voor verdeeldheid. Hoewel Carnival heeft bevestigd dat Diamond-status blijvend wordt toegekend aan gasten die deze status vóór 31 mei 2026 bereiken, voelen veel Platinum-leden zich tekortgedaan.

Diamond beschermd, Platinum genegeerd

De blijvende voordelen voor Diamond-gasten worden gezien als een overwinning voor de meest ervaren cruisers van Carnival. Voor Platinum-leden is er echter slechts een beperkte tegemoetkoming: elke twee jaar ontvangen zij een bonus van 10.000 “sterren”, wat automatisch leidt tot Gold-status en een kleine voorsprong bij het opnieuw kwalificeren.

Voor veel trouwe gasten is dit onvoldoende. Een ervaren cruiser schreef:

“Schande Carnival, dat jullie ons straffen terwijl we jarenlang trouw zijn gebleven om Platinum te bereiken… Geef Diamond én Platinum een blijvende status en laat het nieuwe programma zich bewijzen.”

Een andere gast reageerde met:

“Zo teleurgesteld in Carnival. We hebben zo hard gewerkt om Platinum te worden en zijn nu op 151 dagen. Er is geen manier om 200 dagen te halen vóór mei. Als we tot 2028 kregen… dan was het haalbaar.”

Onvrede over deadlines en toegang

Meerdere gasten klagen over de timing van de overgang. Sommigen zouden net na de deadline hun mijlpaal bereiken.

“Mijn man zou Platinum worden tijdens onze cruise in juni 2026, maar de deadline ligt slechts 7 dagen vóór vertrek,” klaagde een reiziger. “Een verlenging zou enorm helpen!”

Voor Canadese en Australische gasten is de frustratie nog groter, omdat het programma alleen beschikbaar is voor inwoners van de VS. Een Platinum-lid uit Canada schreef:

“Omdat we de Mastercard niet kunnen krijgen, kunnen we geen punten verzamelen voor uitgegeven euro’s. We zijn altijd trouw gebleven – zelfs tijdens Covid, met mondkapjes aan boord. Je zou hopen dat Carnival iets doet voor ons Canadezen.”

Waarde van loyaliteit ter discussie

Naast de technische details vinden veel gasten dat de nieuwe opzet afbreuk doet aan de oorspronkelijke gedachte achter het loyaliteitsprogramma van Carnival.

Teleurgestelde Carnival-gasten reageren op het nieuwe loyaliteitsprogramma

Verschillende cruisers merken op dat het nieuwe model vooral draait om bestedingen, en niet meer om het aantal dagen op zee.

“Hoe gek het ook klinkt, we vonden het leuk om naar de verschillende kleuren toe te werken,” schreef een gast. “Nu draait alles om geld uitgeven en tellen de dagen op zee nauwelijks nog mee… Met het loyaliteitsprogramma verdwijnt ook onze loyaliteit.”

Anderen twijfelen aan de motieven van Carnival, vooral als het gaat om het aantal Platinum-gasten aan boord.

“Als operationele problemen écht een rol spelen, dan zou Faster to the Fun niet worden aangeboden – voor €195 nota bene – op een 7-daagse cruise… Platinum zou ook een levenslange status moeten krijgen.”

Vooruitkijken

Carnival-president Christine Duffy erkende onlangs de “passie en loyaliteit” van Carnival-gasten en gaf aan dat het bedrijf luistert. Toch is het nieuwe programma nog negen maanden verwijderd van de lancering, en veel trouwe cruisers blijven sceptisch.

Een vaste gast vatte de stemming samen:

“Ik heb altijd voor Carnival gekozen en zou graag blijven varen, maar ik wil ook erkenning voor mijn loyaliteit. Er zijn andere rederijen die status matchen, misschien probeer ik die eens.”

Nu de concurrentie in de cruisemarkt toeneemt, staat Carnival voor de uitdaging om de balans te vinden tussen het belonen van gasten die veel uitgeven en het behouden van de trouw van hun langjarige klanten.