Carnival wil extra waarde toevoegen aan de gastervaring

“Als wereldwijd opererend bedrijf werken we voortdurend samen binnen onze organisatie – met interne teams én leveranciers – om markten te verkennen en nieuwe, innovatieve producten en ervaringen te bieden aan onze gasten. Dat doen we over al onze acht cruisemerken heen, en zeker op het gebied van eten en drinken,” aldus Jon McKeown, Chief Procurement Officer van Carnival Corporation, in een gesprek met CruiseAdvisor.
“We hebben één supply chain-team voor Noord-Amerika, twee teams in Europa die het vasteland bedienen voor AIDA en Costa, en een team in het Verenigd Koninkrijk voor Cunard en P&O.”
Volgens McKeown werken deze teams samen waar dat logisch is, maar houden ze ook rekening met de specifieke behoeften van elk merk.
“We moeten de eigenheid van elk merk behouden – juist dat maakt ze bijzonder voor onze gasten,” legt hij uit.
In totaal werkt Carnival Corporation met meer dan 20.000 leveranciers in alle productcategorieën. Alleen al voor eten en drinken zijn dat er duizenden, met zo’n 30.000 verschillende producten.
Hoewel de teams gebruikmaken van schaalvoordelen, betekent dat niet dat ze overal hetzelfde inkopen.
“Schaalvoordeel betekent voor ons: invloed gebruiken, samenwerken met partners, en langdurige relaties met leveranciers benutten op een manier waar zowel wij als zij beter van worden.”
Over kosten zegt McKeown: “Ik spreek liever over waarde dan over kosten. We zoeken naar producten, diensten en leveranciers die bijdragen aan een uitstekende gastervaring en innovatie. We willen de beste waarde halen uit onze relaties met leveranciers, door de hele keten heen.”
“Wanneer we met onze interne collega’s overleggen – de mensen die dagelijks met gasten werken – praten we over wat écht waarde toevoegt aan de beleving van onze gasten.”
“We hebben professionele sourcing- en supplyteams die wereldwijd actief zijn, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar,” vervolgt hij. “Uitdagingen overwinnen is voor hen dagelijkse kost.”
Als wereldwijd bedrijf past Carnival zich voortdurend aan veranderende marktomstandigheden aan, of het nu gaat om prijzen, logistiek of regelgeving.
“Voor ons is dat de standaard werkwijze. Het hoort bij ons dagelijks werk. Dankzij onze schaal en diversiteit in inkoop kunnen we heel flexibel blijven.”
Wat is volgens McKeown het geheim van succes? “We hebben geweldige mensen in onze inkoopteams, met diepgaande kennis van de markt – of het nu gaat om zuivel, vlees of dranken. Ze hebben sterke, betrouwbare relaties met zowel interne collega’s als leveranciers. En ze begrijpen wat het betekent om elke dag opnieuw die unieke merkbeleving voor onze gasten waar te maken.”
“De rol van onze food & beverage-teams is om vernieuwende ideeën te vinden en die intern te delen, samen te werken met partners, en voortdurend in te spelen op veranderende smaken en voorkeuren.”
“Ze verbinden de verschillende onderdelen van het bedrijf met elkaar, zodat goede ideeën en innovaties van het ene merk naar het andere kunnen worden overgedragen – en elk merk de kans krijgt om ze te verkennen.”
Reactie