Norwegian Star teruggesleept naar haven na motorstoring

Image

De nieuwste cruise van de Norwegian Star naar IJsland begon met een flinke tegenvaller. Slechts enkele uren na vertrek uit New York viel de stroom aan boord uit.

Dankzij snel optreden van de bemanning en hulp van sleepboten kon het probleem snel worden opgelost, zonder dat het vaarschema hoefde te worden aangepast.

Het cruiseschip van 91.740 brutoton vertrok op zaterdag 12 juli 2025 om 16:00 uur lokale tijd vanaf de Manhattan Cruise Terminal. Aan boord waren ongeveer 2.348 passagiers voor een 14-daagse trans-Atlantische reis.

Maar al snel na vertrek kreeg het schip te maken met een technisch probleem in het voortstuwingssysteem. Hierdoor vielen onder andere de airconditioning, het stromend water en de aandrijving uit. Het schip dreef stuurloos op de Hudson River.

Sleepboten werden direct opgeroepen en brachten het schip terug naar Pier 88. Daar werd het probleem snel gelokaliseerd en verholpen.

“Op 12 juli 2025 vertrok het schip volgens planning om 16:00 uur uit New York. Door een technisch probleem met de voortstuwing besloot de kapitein terug te keren naar de haven, met hulp van twee sleepboten.”

“Na inspectie kon het probleem snel worden opgelost, nog voordat het schip weer aanmeerde.”

Verklaring van NCL

De Norwegian Star vervolgde haar reis rond 00:30 uur in de nacht van zondag 13 juli. De geplande route bleef ongewijzigd. Het schip kwam op 14 juli zoals gepland aan in Halifax, Nova Scotia.

Voortstuwingsproblemen zijn niet nieuw

Hoewel de oorzaak van deze storing niet is bekendgemaakt, heeft de Norwegian Star al vaker te maken gehad met problemen met de voortstuwing. Incidenten werden eerder gemeld in 2003, 2004, 2005, 2006, 2015, 2016, 2017, 2018 en 2019.

Veel van die eerdere problemen werden toegeschreven aan het Azipod-voortstuwingssysteem, dat op meerdere schepen van Norwegian Cruise Line wordt gebruikt.

Of dit systeem ook betrokken was bij het recente incident is nog niet duidelijk.

Ondanks de valse start laat cruisevolgdata zien dat het schip inmiddels weer normaal en volgens schema vaart.

De route van deze reis omvat onder andere:

  • Halifax en Sydney (Nova Scotia)
  • Prince Edward Island
  • Nuuk en Paamiut (Groenland)
  • Ísafjörður, Akureyri en Grundarfjörður (IJsland)

De reis eindigt op 26 juli 2025 in Reykjavik.

Stroomstoringen: reden tot zorg?

Deze zomer zijn er meerdere incidenten geweest met stroomuitval aan boord van cruiseschepen.

In juni kreeg de MSC Orchestra te maken met een stroomstoring na een kleine brand, en de Celebrity Infinity lag dagenlang stil in Kusadasi (Turkije) vanwege een soortgelijk probleem.

Hoewel zulke storingen zeldzaam zijn, maken ze sommige passagiers ongerust – zeker nu cruise-gerelateerde documentaires, zoals Trainwreck op Netflix, herinneringen oproepen aan beruchte incidenten zoals de “Poop Cruise” op de Carnival Triumph.

Deskundigen benadrukken echter dat ernstige stroomstoringen tegenwoordig zelden voorkomen. Moderne cruiseschepen zijn uitgerust met:

  • Back-upgeneratoren
  • Geavanceerde diagnosesystemen
  • Technisch personeel dat snel kan ingrijpen

Bovendien beschikken schepen over meerdere communicatiemiddelen, zoals satellietverbindingen en Starlink-internet, zodat ze altijd contact kunnen houden met hulpdiensten aan wal.

Hoewel het incident met de Norwegian Star ongetwijfeld vervelend was, werd het professioneel aangepakt – en voor de passagiers aan boord gaat het avontuur gewoon verder.